Dit station, gelegen in de driehoek van Moordrecht, het Middengebied (Vijfde dorp) en Westergouwe, biedt flinke voordelen voor de inwoners en de regio.
Extra station biedt vele voordelen
De gespecialiseerde bureaus Decisio en SMA und Partner hebben onderzoek gedaan naar de locatie en de technische haalbaarheid van het station in de toekomstige dienstregeling. Uit hun onderzoek blijkt dat een treinstation in de driehoek tussen het Middengebied, Westergouwe en Moordrecht op het kruispunt van wegen en fietspaden aanzienlijke voordelen voor bewoners oplevert door onder andere reistijdwinst en minder verkeersdruk op wegen. Dit wordt versterkt als het station wordt gecombineerd met een snelle buslijn tussen het Middengebied (Zuidplas) en Lansingerland-Zoetermeer, waardoor een verbinding met de trein naar Den Haag en de RandstadRail ontstaat.
2 tot 4 keer per uur een trein
Op middellange termijn (2030-2035) is het mogelijk om 2 x per uur een trein te laten rijden. Dit kan zonder extra dure ingrepen zoals een spoorverdubbeling. Op lange termijn (2035-2040) kan de trein 4 x per uur stoppen, zowel op het nieuwe station als op station Nieuwerkerk aan den IJssel. Die gefaseerde aanpak past bij de ontwikkeling en doorlooptijd van de grootschalige woningbouw in Zuidplas en Gouda.
Wethouder Daan de Haas van Zuidplas: “Het feit dat nu aangetoond is dat het station praktisch mogelijk is, biedt perspectief aan onze inwoners, bedrijven en regio.”. Wethouder Michel Klijmij – Van der Laan van gemeente Gouda voegt toe: “Een station op deze locatie kan het nu al drukke wegennet ontlasten en het overstappen op fiets, bus en trein mogelijk maken.”
De realisatie van het station vereist de komende jaren vervolgonderzoek en gezamenlijke inspanningen om het station op de lijst van infrastructuurprojecten van het Rijk te krijgen.
Het nieuwe station aan de spoorlijn tussen Rotterdam en Gouda, komt tussen het Middengebied, Westergouwe en Moordrecht.
De regio bereikbaar en leefbaar houden
Met de komst van 12.000 woningen in Gouda en Zuidplas en direct nabij Moordrecht, voorziet het station straks in de mobiliteitsbehoefte van bestaande en ongeveer 35.000 nieuwe inwoners in het hart van de provincie. Het is een gezamenlijke uitdaging om bij dit soort grote woningbouwontwikkelingen de regio leefbaar en bereikbaar te houden. Daarbij is goed openbaar vervoer essentieel.
Fotograaf: Astrid den Haan