Het provinciale Omgevingsbeleid gaat onder andere over woningen, ruimte voor bedrijven, vervoer, duurzaamheid, landbouw en natuur. Het bestaat uit de Omgevingsvisie, het Omgevingsprogramma en de Omgevingsverordening. Deze 3 plannen worden gewijzigd. In haar reactie gaat de regio in op verschillende onderdelen. Hieronder lichten we een aantal hiervan eruit.
Wonen
Om meer én betaalbare woningen te realiseren, wil de provincie een inhaalslag maken in de bouw van deze woningen. Daarom is de ambitie dat 40% van de nieuwbouwwoningen in het regionale woningbouwprogramma sociale huur moet zijn. De gemeenten hebben gevraagd om de 40% niet voor alle woningbouwplannen te laten gelden. Want dat is financieel onhaalbaar en kan ertoe leiden dat hele projecten niet doorgaan. Wel zijn de gemeenten het eens met de ambitie om het percentage sociale huurwoningen te vergroten. Daar werkt de regio ook aan.
Ook vinden we het belangrijk dat het mogelijk moet blijven om te bouwen voor wonen en bedrijven op grote bouwlocaties (groter dan 3 hectare) buiten bestaande steden en dorpen. In het coalitieakkoord van de provincie is de deur hiervoor dicht gegooid. Gemeenten en regio pleiten voor maatwerk, zodat het mogelijk blijft om woningbouwlocaties aan te wijzen voor individuele gemeenten met concrete woning- en bedrijvenbehoefte.
Werken
Om de vitaliteit te behouden in onze kernen (dorpen en buurten) moeten we woningen bouwen, maar moet er ook ruimte beschikbaar zijn om nieuwe bedrijventerreinen toe te voegen. In ons gebied zijn veel lokaal gebonden bedrijven, die stabiele werkgelegenheid bieden en er mede voor zorgen dat onze inwoners kunnen blijven werken in het gebied. Daarom geven de gemeenten aan ruimte voor bedrijvigheid bij kleine kernen te willen hebben om de vitaliteit te behouden.
Parkeren en vervoer
De provincie stelt een maximum parkeernorm voor (van 1,3 auto’s) bij nieuwbouwlocaties. Echter vinden we dat maatwerk nodig is voor de parkeernorm. Tussen het parkeren in een stadscentrum of een dorp zitten wezenlijke verschillen. Ook met het oog op specifieke locaties met bepaalde functie(s) en de bereikbaarheid van locaties. En welke vervoermiddelen gebruikers en bezoekers gebruiken hebben invloed. We vragen om meer onderscheid te maken of alternatieven voor locaties te bieden, zoals betere (H)OV of (door)fietsverbindingen.
Met de komst van 12.500 woningen en 47 hectare bedrijventerrein in Gouda en Zuidplas en direct nabij Moordrecht (het Vijfde Dorp / Middengebied) willen we het gebied leefbaar en bereikbaar houden. Daarbij is goed openbaar vervoer essentieel. Zeker in een gebied waar het nu al druk is op de weg. We pleiten ervoor dat de provincie zich samen met de regio hard maakt voor een nieuw station Gouda – Zuidplas. Het station is bedoeld voor de huidige inwoners en ongeveer 35.000 nieuwe inwoners in het hart van de provincie.
Voor de regio is het van groot belang dat wij bij de verbreding van de A20 op een goede manier met provincie kunnen samenwerken en gezamenlijk optrekken richting het Rijk. Mede met het oog op wonen en werken in het te ontwikkelen Vijfde Dorp / Middengebied en andere ontwikkelingen in de regio.
Reactie en vervolg
De reactie/ zienswijze wordt door Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten betrokken bij de definitieve vaststelling van de Herziening Omgevingsbeleid 2024. Naar verwachting gebeurt dit in het vierde kwartaal van 2024.
De hele reactie/ zienswijze vindt u hier. De reactie is tot stand gekomen vanuit het bestuurlijk overleg Ruimte Wonen in afstemming met het bestuurlijk overleg Economie, Onderwijs, Arbeidsmarkt, het bestuurlijk overleg Verkeer en Vervoer en het bestuurlijk overleg Duurzaamheid.