Midden-Holland is centraal gelegen en een onmisbare schakel in Randstad en regio. Midden-Holland groeit en onze bereikbaarheid moet daarin ook meegroeien. We verbeteren verkeersknopen en vervoersketens, maar er is meer nodig. We omarmen alternatieven voor de auto en zetten in op goede fiets- en OV-verbindingen.
Onze ambities om bereikbaar te zijn en blijven zijn:
Treinstation Gouda-Zuidplas
We werken versneld aan de woningbouwontwikkeling van de Zuidplaspolder met het Vijfde dorp (Zuidplas), Westergouwe (Gouda) en Triangel (Waddinxveen). We willen dit gebied op een duurzame manier ontsluiten via een treinstation Gouda-Zuidplas – waar snelle fietsroutes en OV samenkomen – en zo forensen vervoeren die anders op de A20, A12 en ring Rotterdam terechtkomen.
Duurzame mobiliteit: fiets, OV en over de weg
We stimuleren duurzame automobiliteit met het plaatsen van laadpalen in onze gemeenten. We hebben plannen voor kleinschalig goederenvervoer over water om wegen te ontlasten. Maar we zetten vooral in op OV en snelfiets- en doorfietsroutes in de regio die echt een alternatief vormen voor de auto.
Verbreding A12 Gouda - Utrecht en Bodegravenboog tussen N11 en A12
Om het nijpende fileprobleem op de A12 op te lossen, de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid in Bodegraven-Reeuwijk te verbeteren, hebben we verbreding van de A12 en de Bodegravenboog nodig. Ook ontlasten we hierdoor de N207 en het gebied rondom de Gouwe (Beter Bereikbaar Gouwe).
Verbetering bereikbaarheid Krimpenerwaard - Rotterdam: Algeracorridor
We willen de ontsluiting van de Krimpenerwaard verbeteren, waardoor we het gebied versterken en aantrekkelijker maken voor bedrijven en werknemers die veelal verbonden zijn met de regio Rotterdam.